Hürriyet Çin'den intikam alıyor

Bir yıl içinde 150 bin Çinli okurunu kaybeden Hürriyet olmayacak işlere kalkıştı. İnternet Yayınları Genel Yayın Yönetmeni Fatih Çekirge, Hürriyet'in internet sitesinde yazdığı köşe yazılarından birini bu önemli konuya ayırıp "İ Son Jong" diyerek Türkiye halkını Çin'e karşı galeyana getirmeye çalıştı.

soL (Ayşe Özgül) Çin Halk Cumhuriyeti'nin Uygur Türklerinin diğer etnik gruplarla birlikte yaşadığı Sincan Özerk Bölgesi'ndeki trajik olayların ardından hükümet harekete geçmek için gerekli yerlerden henüz talimat almamışken durumdan vazife çıkarıp Türkiye'de milliyetçi rüzgarlar estirenlerin başında gelen Hürriyet'in bir kampanyası, Uygurlardan başka kendi davası için de uğraştığını düşündürdü.

Hürriyet İnternet Yayınları Genel Yayın Yönetmeni Fatih Çekirge'nin dünkü köşe yazısıyla start verdiği kampanyanın adı, "İ Son Jong", yani başbakanın ünlü "van minüt"ünün Çincesi...

Kampanyaya katılmaya davet edilenler de, beklendiği gibi AKP hükümeti, başbakan değil, "İ son jong. Ey Çinli yetkililer, siz çok köklü bir medeniyetten geliyorsunuz. Size ve uygarlığınıza yakışanı yapın. İnsanlık adına, bu vahşeti durdurun" demeleri istenen sıradan vatandaşlardı.

Hadi Uluengin adlı bir köşe yazarının da bugün dile getirdiği gibi, "Hükümetin realpolitik davranma zorunluluğu"nun bilincinde ve arkasında olan Hürriyet böylece, içindeki bir iki "aykırı" sesi hesaba katmazsak (Ertuğrul Özkök bunlara, aynı anlama gelmek üzere "ıvır zıvır" diyor), Çin devletine AKP hükümeti yerine halkın kafa tutmasına yaramaya yetecek sayıda saptırılmış haberiyle, bu yükü AKP'nin sırtından almış oldu. Fakat kampanyanın tek amacının bu olduğuna ilişkin kuşkular ortaya çıkmadı değil...

Eski solcu geçmişe sahip bir yazar ve idareci kuşağını bünyesinde barındıran Hürriyet'in, İsrail'e çekilen "van minüt"ten pek hoşlanmaz ve medyanın yandaş tarafıyla ayrışırken, Çin'e "van minüt" çekilmesi için neden bu kadar iştah gösterdiği ve yandaş medyayla kardeşleştiği sorusuna verilebilecek cevaplardan biri bu cümlenin içinde gizli olmakla birlikte, Fatih Çekirge'nin Çinceye olan bu düşkünlüğü, geçen sene yaşanan tartışmaları çağrıştırdı.

Dün "düşman", bugün "dost" olduğu yandaş basının bundan bir yıl önce gündeme taşıdığı, medya camiasında da çok ses getiren bir olay, "internetin reytingölçeri" olarak niteleyebileceğimiz Alexa adlı bir internet sitesinden alınan verilere göre, Hürriyet'in geçen yılın ortalarında 1 milyon 800 bin olan toplam okur sayısının yüzde dokuzunun, yani 162 bininin Çin'de ikamet ettiğiydi. Hürriyet gazetesi internet sitesinin, Alexa'nın ölçümlerine, internet uzmanlarının "Zombicilik" olarak nitelendirdikleri bir hile ile astronomik sayıda ziyaretçi tarafından okunuyormuş gibi yansıdığı söylendi.

Türkçe bilmeyen Çinlilerin (Uygurlar da, konuştukları Türkçe, Türkiye'dekinden çok farklı olması nedeniyle bu sınıfta yer alıyorlar), Çin'in en çok okunan United Daily News adlı gazetesinin 200 bin olan tirajına yakın bir oranda "okuduğu" Hürriyet'in Çin'deki okunma oranı, bu aralar elde edilen verilere göre ise binde altı... Hürriyet İnternet Yayınları Genel Yönetmeni Fatih Çekirge ve Hürriyet Gazetesi Genel yayın Yönetmeni Ertuğrul Özkök'ün sıklıkla yazıp söyledikleri gibi dünya ölçeğinde toplam iki milyon olan okur sayısının 12 binine denk geliyor.

Başlatılan "İ son jong" kampanyasına destek verecek Hürriyet okurlarının oyları, Çin'de daha "demokratik" bir rejime yol açacak ve Hürriyet'in, hangi etnik kökenden olursa olsun buna minnet gösterip utanç duyacak 150 bin Çinli okurunu tekrar kazanmasına yarayacak mı, zaman gösterecek...