4+4+4 sistemi Tokat'ta da birçok sorunla başladı

AKP’nin 4+4+4 eğitim sisteminin neden olduğu sorunlar okulların başlaması ile birlikte iyiden iyiye gün yüzüne çıktı. Konuya ilişkin görüşlerine başvurduğumuz Eğitim Sen Tokat Şube Başkanı Ertan Uysal, 4+4+4 sisteminin neden olduğu sorunlara dikkat çekti.
Cuma, 21 Eylül 2012 14:28

Yeni eğitim-öğretim döneminde uygulamaya konulan ve birçok sorunu beraberinde getiren 4+4+4 sistemini Tokat Eğitim Sen Başkanı Ertan Uysal ile konuştuk.

Okullar açıldı. 4+4+4 eğitim sistemi uygulamaları ile ilgili nasıl sorunlar yaşandı? Size gelen bilgiler neler?
Velilerin sendikaya bir şikâyeti gelmedi. Daha çok norm kadro fazlası öğretmenlerin şikâyeti var. Merkezdeki okulların dönüşümleri yarı yarıya tamamlandı. Hemen hemen her yerde aynı bina aynı bahçe hem ilk hem ortaokul için kullanılıyor. Şehrin farklı kesimlerinden 18 Mart, Karşıyaka, TOKİ okulları bu duruma örnek verilebilir.

Rapor alınabileceğinden haberdar olamayan veliler, örgütlü de davranılamadığı için bireysel davranmışlar ve öğrencilerini erken yaşta kayıt ettirmişlerdir. Bunun yanında AKP’ye oy vermiş ve yeni sistemi destekleyen, öğretmen arkadaşlarımızdan da rapor alanları tanıyorum.
Milli Eğitim okulların dönüşüm sürecine uygunluğu ile ilgili okul ve çevresi hakkında muhtar, öğretmen ve idarecilerden rapor istemesine rağmen bu değerlendirmeleri dikkate almadan adım attı. Örneğin Yeşilbağ İ.Ö.O tersine bir rapor hazırlanmış olmasına karşılık ortaokul yapıldı.

Özellikle köylerden taşımalı gelen öğrenciler 5. Sınıflar ile ders saatleri arasındaki farklılıklar sebebiyle sorun yaşıyorlar. 5. sınıfların beklemek zorunda kalan diğer öğrencilerin can güvenliği de kontrol altında değil. Pek çok yerde bu aradaki saat farkını sınıf öğretmenleri çözsün isteniyor. Oysaki bu durumda 222 sayılı İlköğretim Yönetmeliği’ne göre günlük 6 saat üzerinden ücretlendirilirler maddesine aykırı. 7. ve 8. saate girecek öğretmenlerin durumu belirsizlik taşıyor.

Çoğunlukla sınıf öğretmenlerinden oluşan norm fazlası yerleştirmeleri, norm kadro yönetmenliğine bakılmaksızın gerçekleştiriliyor. Aslında öğretmen arkadaşlarımız bir tür sürgün edilmiş oluyorlar. Örneğin Tokat’ta 320 sınıf öğretmeni norm fazlası yaşamlarını zorunlu olarak değiştirmek zorunda kaldılar.

Seçmeli derslerle ilgili ne gibi sorunlarla karşılaşıldı?
Okul müdürleri, müdür yardımcıları bile milli eğitim ile aramızı bozmayalım diye malum dersleri seçiyorlar. Örneğin Yavuz Selim Özel İlkokulu’nda 5. Sınıf seçmeli dersleri müdür tarafından belirlenmiş ve okulun ilk günü sınıf öğretmeninin önüne sunulmuş. Özellikle ilimizde idarecilerin yönlendirmesi ve velilerin kendilerini baskı altında hissetmelerinden dolayı seçmeli (zorunlu) olarak belli dersleri almak zorunda kaldılar.

Okulların fiziki koşulları ve eğitim öğretim için yeterliliği nasıl değerlendiriyorsunuz?
Var olan okullar yetersizken, şu anda binadaki tüm odaların sınıf haline dönüştürülmesi koşulları zorlaştırmakta. Örneğin Karşıyaka ilkokulunda 13 tane 1. sınıf açılmış durumda ve düzenlemeler tamamlanamadığı için hala sorunlar yaşanmakta. Buna rağmen yeni yapılan okul yok. Okul yetersizliğinden ikili eğitim yapmak zorunda kalınan yerlerde yaşanan sorunlar herkes tarafından biliniyor. Kısacası bu döneme yetersizliklerimiz kat kat arttırılarak başlandı.

İmam hatip ortaokulları (İHO) hemen hemen her yerde sorunlara neden oldu. Tokat’ta neler yaşanıyor?
Tokat’ta iki ilçe hariç İHO açıldı. Merkezde 2 tane açıldı. Tokat’ın en kalabalık olan liselerinin ek binaları Plevne Lisesi ve G.O.P. Lisesi İHO’ya dönüştürüldü. Plevne Lisesinde aynı bahçe kullanılıyor. Çoğunlukla Alevi mahallelerden gelen öğrencilerin gittiği bir okulun seçilmesi ayrıca manidar.

G.O.P. Lisesinde durum daha vahim.Okulun ek binası zorlanarak koşulların yetersizliğine rağmen İHO yapıldı. Giriş ve binaları farklı olmasına rağmen ortak bahçeyi kullanıyorlar. Genelgede İHO’larının nasıl açılacağı açık. Bağımsız olarak açılmalılar, değilse “giriş-çıkışları farklı olacak şekilde İHL kullanılmalıdır” denmesine rağmen genelgeye aykırı olarak ilimizin en köklü ve merkezi yerindeki okulların seçilmesi önemli bir durum.

Kendi genelge, yasalarına dahi uymayan bir hükümet dönemi yaşıyoruz. Ayrıca İHO açılmasından dolayı G.O.P. Anadolu Lisesi öğrenci alım kontenjanı düştü .Daha önceki sene puanlarına göre rahatlıkla bu okula kayıt yaptırabilecek durumda olan pek çok öğrenci başka okulları istemeyerek tercih etti. Bir velinin bilgilendirmesi üzerine bu konudan haberdar olduk.

4+4+4 sistemine ilişkin son olarak neler söylemek istersiniz?
4+4+4 uygulamasının sonucu olarak özel eğitim okullarında da sorunlar yaşanıyor. Özel eğitim okullarının 1. ve 2. kademe ve iş okulları olarak ayrılması sorun yaratırken, 22 yaş sınırlandırılması getirilmesi öğrencileri eğitim, öğretim dışına itti. Geçen sene okula devam edebilmiş öğrencilerimiz ve veliler 22 yaş sınırını okula geldiklerinde öğreniyorlar, hem öğrencilerimizin hem de velilerin yaşadığı sıkıntıyı sanırım anlatmaya gerek yok. Ayrıca özel eğitimlerde öğretmen-öğrenci birlikteliği ve 8’e kadar devamı önemlidir. Bizlere sormadan herhangi bir akademik bilgi almadan okulumuz 4+4 olarak bölündü ve öğretmenlerimizde zorunlu olarak branşlaştırıldı.

Ayrıca özel eğitim okullarında din kültürü derslerinin varlığı tartışılırken seçmeli olarak din derslerinin eklenmesi ve zorunlu seçtirilmesi bilimsel açıdan büyük bir sorun. Temelde müzik, resim ve beden eğitimi derslerine daha çok ihtiyacı olan bu okul öğrencilerine dayatılan son durum tam da ortaçağ karanlığına benzemektedir.

(soL - Tokat)