3. Havalimanı inşaatında 'kaçak' iddiası

3. Havalimanı'nın imar planları, TMMOB Mimarlar Odası, Şehir Plancıları Odası ve İnşaat Mühendisleri Odası İstanbul şubeleri tarafından dava edildi. Odalar, imar planların inşaat başlamadan önce onaylanması gerektiğine dikkat çekerek havalimanı inşaatının “kaçak” olduğunu öne sürdü.

Milliyet'in haberine göre, Karaköy'deki oda binasında düzenlenen basın toplantısında konuşan Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Sami Yılmaztürk, 3 havaalanı projesinin "insanlık ayıbı" bir proje olduğunu ileri sürdü.

İstanbul'un ilk çevre düzenine ilişkin 1980'de yapılan planda, kentin kuzeyindeki orman ve su havzalarının korunması gerektiğinin yer aldığını ifade eden Yılmaztürk, 3. havalimanın bu alanda yapılacağını dile getirdi. Yılmaztürk, 3. havalimanının 1/100 bin ölçekli çevre düzeni planı değişikliği, 1/5 bin ölçekli nazım imar planı ve 1/1000 ölçekli uygulama imar planlara ilişkin yürütmenin durdurulması ve iptali amacıyla İstanbul İdare Mahkemesine başvurduklarını söyledi.

Yapıcı: Ulaşım, yerleşme gibi stratejik kararları yok hükmüne indirdi
TMMOB Mimarlar Odası ÇED Danışma Kurulu Sekreteri Mücella Yapıcı da bu tür projeler için öncelikle çevre düzeninin yapılması gerektiğini, ancak projede sürecin tersinden işlediğini anlattı. Yapıcı, planlar ortada yokken 3 Mayıs 2013'te projenin ihalesine çıkıldığını, 21 Mayıs 2013'te Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca projeye olumlu rapor verildiğini ve ihaleden sonra ÇED olumlu raporunun alındığını savundu.

Bu planların İstanbulla ilgili her türlü ulaşım, yerleşme gibi stratejik kararları yok hükmüne indirdiğini, sadece o bölgenin değil bütün Marmara'nın doğal ve ekolojik dengesini alt üst ettiğini iddia eden Yapıcı, planın planlama hukuku bilimine de aykırı olduğunu ileri sürdü. Mücella Yapıcı, 1/100 bin ölçekli planın yaşamsal bir önem ve risk taşıdığını dile getirerek, hiçbir şekilde kapsamlı bir raporun olmadığını, havalimanının yapımına neden olan planda 3. köprü ve çevre yollarının bu plana işlenmediğini öne sürdü.

Yapıcı, dava konusu planların İstanbul ve Marmara Bölgesi'nin ormanlarını, sulak alanlarını, tarımsal alanlarını, ekolojik koridorlarını, bölgenin yeraltı ve yer üstü tüm su kaynaklarını, flora ve faunasını yok edeceğini, geri dönülemez yaşamsal zararlara yol açacağını iddia etti.

İstanbul'la ilgili 2009'daki çevre düzeni planında, bölgenin yeşil alanlarının korunması, kentsel alan kullanımlarından arındırılması gerektiğinin yer aldığını ifade eden Yapıcı, 3. havalimanı planlarının daha önceki çevre düzeni planlarına aykırı olduğunu savundu.