BTS: Marmaray'da işçi sağlığı ve iş güvenliği yok!

Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası (BTS), Marmaray'da işçi sağlığı ve iş güvenliği kurallarının uygulanmadığını savundu. BTS İstanbul 1 No'lu Şube Yönetim Kurulu'ndan yapılan açıklamada, Marmaray'da iş cinayetlerinin artmasına dikkat çekti.

Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası (BTS) İstanbul 1 No'lu Şube Yönetim Kurulu, 23 Ocak 2017 tarihinde saat 03.00 sularında TCDD İstanbul Marmaray Hattının Kazlıçeşme-Yedikule istasyonları arası kısmındaki ihata çalışması işinde taşeron elemanı olarak görev yapan Ferdi Ay ve Nuri Açıkyürek adlı işçiler 25 bin volt yüksek gerilim hattına kapılarak yaralandığını açıkladı.

Ağır yaralanan Nuri Açıkyürek'in tedavisinin Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Hastanesinde devam ettiğini ve hayati tehlikesinin olduğunu kaydeden BTS'nin açıklamasında, "Olay Kazlıçeşme-Yedikule arasında ihata çalışmasında kullanılan metal merdiveninin kaldırılması esnasında yüksek gerilim hattına değmesi/yaklaşması ile merdiven tutan işçilerin yüksek gerilim hattına kapılması şeklinde gerçekleşmiştir" dedi.

Marmaray'da Kazlıçeşme-Yedikule arasında çalışma programında K-500 çalışmasının "bakım kuşağında enerjisiz olarak yapılacak olan çalışmalar"dan olduğu ancak enerjinin kesilmemiş olması nedeni ile bu olayın meydana geldiğinin belirtildiği açıklamada, yaşanan olayda işçi sağlığı ve iş güvenliği yönetim sisteminin işletilmediğinin görüldüğü kaydedildi.

Daha önce de Marmaray tünelinde su sızıntısına müdahale eden 27 yaşındaki Fatih Uysal'ın elektrik akımına kapılarak hayatını kaybettiğini hatırlatan BTS Yönetim Kurulu, her iki iş kazasının Marmaray'da 00.50 ila 04.30 saatleri arasında yapılmakta olan bakım kuşağında saat 03.00'te meydana gelmesine dikkat çekti.

Marmaray'da banliyö işletmeciliği yapılan 13,6 kilometrelik kesimde altyapı ve üstyapıda birçok eksikliğin bulunduğunun hatırlatıldığı açıklamada, hattın işletmeye açıldığı ilk günden itibaren yoğun tamamlama ve tamir işlerinin yapıldığı vurgulandı.

Her bir işin başında bir refakat memurunun bulundurulması kuralının ihlal edildiğinin öne sürüldüğü açıklamada, "Çalışma yapılan alanda çalışma programında da belirtildiği üzere kataner-enerji hattının kesilmesi gerektiği belirtildiği halde bu kurala uyulmamıştır" denildi.

BTS'nin açıklamasında, 1995'ten bu yana TCDD'deki yeniden yapılanma, tasfiye ve özelleştirme uygulamalarıyla bakım ve onarım işlerindeki deneyimli kadrolu uzman işçiler yerine taşeron deneyimsiz işçiler çalıştırılmasının iş kazalarının oluşmasında önemli bir etken olduğu, bu nedenle Marmaray'da iş kazalarının arttığı ifade edildi.

Açıklamada, "Bir başka iş cinayetinin yaşanmaması için mevzuat hükümlerinin aksatılmadan uygulanması için asıl işveren olan TCDD'nin her türlü tedbiri alması, mevzuat hükümlerinin alt işverenler tarafından hayata geçirilmesi için gerekli denetim ve yaptırım tedbirlerinin hayata geçirilmesi gerekmektedir. Bir can hiçbir şeye değişilemez" dedi.