Starbucks'ın işçi kıyımı

Kar değil hizmet ve insan anlayışıyla kurulduğunu iddia eden Starbucks en az 12 bin işçiyi işten çıkarıyor

soL (HABER MERKEZİ) ABD'nin Seattle merkezli ünlü kahve mağazalar zinciri Starbucks, ABD'nin çeşitli eyaletlerinde bulunan 600 şubesini zarar ettikleri gerekçesiyle kapatacaklarını duyurdu. Geçtiğimiz Mart ayı sonu itibariyle, son üç aylık cirosu geçtiğimizyıla oranla yaklaşık yüzde 28 oranında azalan Starbucks firması çareyi iş yapmayan ancak prestij olarak açık tutulan 600 şubesini kapatmakta buldu. Konuyla ilgili bir açıklama yapan Starbucks CEO'su Pete Bocian son dönemde cirolarında meydana gelen azalma ile ilgili olarak, "Zararımız genel olarak kötü olarak seyreden Amerikan ekonomisinin etkisiyle oldu" dedi.

Genellikle ucuz işgücü olarak üniversite öğrencilerini ve özellikle de ABD'de okumaya giden öğrencileri çalıştıran ve bunu "çok kültürlülük" olarak pazarlamaya çalışan Starbucks modeli işletme fakültelerinde liberal ekonominin farklı bir örneği olarak derslerde anlatılıyor. Kendisini sürekli diğer tekellerden farklı olarak gösteren, duyarlı yeni bir yönetim modeli oluşturduğunu iddia eden, çevreye, doğaya duyarlı Starbucks işçilerine karşı duyarlılığını ise onları işten atarak gösteriyor.

1971 yılında ingilizce öğretmeni Jerry Baldwin, tarih öğretmeni Zev Siegel ve yazar Gordon Bowker tarafından Amerika Birleşik Devletleri'nin Seattle eyaletinde kurulan Starbucks, 2006 yılı sonunda 8 milyar dolara yaklaşan cirosuyla ve 12,440 şubesiyle sektörünün en büyük şirketi. Türkiye'de Starbucks'ın temsil hakları Shaya A.Ş. ye aittir. Starbucks Coffee tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de bayilik sistemiyle çalışmamaktadır. Tüm mağazalar Shaya merkez yönetimi tarafından açılmakta, işletilmekte ve denetlenmektedir. Farklı bir tekelleşme modeli sunan Starbucks'ın, Türkiye'de Ankara,Aydın, Balıkesir, Bursa, İstanbul ve İzmir'de toplam 63 şubesi (İstanbul 45, Ankara 7, İzmir 6, Bursa 2, Aydın 2, Balıkesir 1) bulunmakta. Yalnızca kahve değil, t-shirt, bardak, kalem ve benzeri ürünlerle "marka" satan Starbucks, Coca-Cola ve McDonalds'ın yanında ABD sermayesinin sevimli yüzü olarak biliniyor.