Kriz Volkswagen'e Porsche'u yutturdu

Almanya'nın iki otomotiv devi Porsche ve Volkswagen birleşme kararı aldı. Krizin de etkisi olduğu düşünülen birleşme kararının ardından, iki şirketi tüm markalarının çatısını oluşturacak yeni bir şirket kurulacak.

soL (DIŞ HABERLER) Almanya merkezli otomotiv devleri Volkswagen ve Porsche bir süredir devam eden birleşme görüşmelerini tamamladıklarını ve iki şirketin birleştirilmesine yönelik anlaşmaya vardıklarını açıkladı. Varılan anlaşma doğrultusunda, iki şirketin sahip olduğu 10 markanın ayrı ayrı temsil edileceği bir çatı şirket kurulacağı belirtiliyor.

Porsche firması bir süredir Volkswagen'i ele geçirme doğrultusunda şirketten hisse topluyordu. Gelinen noktada Porsche, Volkswagen'in yüzde 51'lik hissesini satın almış durumda, ancak krizle birlikte yaklaşık 12 milyar dolar borç biriktirmiş olan Porsche'nin bu borcunun nasıl çözüme kavuşturulacağı henüz açıklık kazanmış değil.

Kriz günlerinde dev bir aile şirketi kuruluyor
Kurulacak şirkette, Porsche'nin sahibi olan Porsche ailesi ile Volkswagen'in hakim hisselerini elinde bulunduran Piech ailelerinin ne oranda söz sahibi olacağı halen kesinlik kazanmış değil. Ancak uzmanlar, birleşmenin iki ailenin ortaklaşa yürüteceği bir "aile şirketi" oluşturması ihtimalinin yüksek olduğunu ve her ikisi de dolar milyarderi olan ailelerin kriz koşullarında şirketlerini birleştirerek koruma yönünde bir adım atıyor olduğu yorumunu yapıyorlar.

Öte yandan, Avrupa'nın bir diğer otomotiv devi olan İtalyan Fiat'ın iflas korumaya başvuran ABD merkezli otomotiv devi Chrysler'i ve General Motors'un Avrupa ayağını satın alacağı söylentilerinin de Porsche ile Volkswagne'in aldığı birleşme kararında etkili olduğu düşünülüyor. Gerçekleşmesi durumunda bu hamleler Fiat'ı dünyanın en büyük otomotiv şirketlerinden biri haline getirecek.

Temelleri Nazi bayrağı altında atılmıştı
Volkswagen ve Porsche firmalarının her ikisinin de temelleri Nazi Almanyası döneminde atılmıştı. Volkswagen firmasının temelleri, 1933 yılında, sıradan insan için bir araba dizayn edilmesi gerektiğini düşünen Adolf Hitler ve ilerleyen yıllarda Porsche firmasının kurucusu olacak olan Ferdinand Porsche tarafından atıldı. Hitler'in taleplerine uygun bir araba dizayn etmeyi kabul eden Ferdinand Porsche, "kaplumbağa" olarak bilinen klasik Volkswagen modelinin ilk halini dizayn ettikten sonra Nazi Almanyası tarafından kurulan Volkswagen'in yönetim kuruluna da girdi.

Savaşın çıkmasının ardından Volkswagen firması büyük ölçüde askeri araç üretimine başladı. Ferdinand Porsche ise Nazi ordusu için tank ve tanksavar prototipleri hazırlıyordu. Ferdinand Porsche savaş sonrasında savaş suçlusu olarak yargılandı, ancak 20 ay tutuklu kaldıktan sonra beraat etti. Ne var ki, kötüleşen sağlığı yüzünden emekliye ayrıldı ve bugünkü Porsche firmasının temelleri, oğlu Ferry Porsche tarafından atıldı.

VW: Doymak bilmez tekel
Volkswagen, yenilgi ve bölünmenin ardından Batı Almanya'nın endüstriyel kalkınmasının sembolü haline getirildi. NATO'nun kurulmasının ardından tüm NATO ülkelerinde "kaplumbağa" modelini ihraç etmeye başlayan Volkswagen, NATO'nun Almanya'da konuşlu askeri birlikleri için askeri tipte binek arabası da üretti.

1964'te Auto Union, 1969'da ise NSU Motorenwerke'yi satın alan Volkswagen, bu iki şirketi Audi ismi altında birleştirdi. Ardından 1990 yılında İspanyol Seat'ın yüzde 100'ünü alan şirket, Doğu Bloku'nun dağılmasının ardından da Skoda'yı satın aldı. Sonrasında, 1998 yılında Lamborghini ve Bentley'i satın alan Volkswagen, 2000 yılında ise 1998'de isim hakkını aldığı Bugatti'yi bir şirkete dönüştürerek bünyesine kattı ve ağır vasıta firması Scania'nın hakim hissesini satın aldı.

Volkswagen ve Porsche'nin birleşmesinin, Porsche'nin yanı sıra Volkswagen'in sahip olduğu tüm markaların alt şirketler yoluyla sürdürüleceği bir çatı şirket modeli ile gerçekleştirileceği belirtiliyor.