Panama Belgeleri nedir?

Bazı dünya liderlerinin offshore hesaplar aracılığıyla yaptıkları yolsuzlukların sızması, günün "bomba" haberi olarak kayıtlara geçti. Ancak hem sızıntının türü, hem de sızıntıda rol oynayanlar şüphe çekiyor.
Dış Haberler
Pazartesi, 04 Nisan 2016 09:47

Dün sızdırılan "Panama Belgeleri (Panama Papers)" dünyanın yeni gündemi olmaya aday.

Sızıntı ismini Panama merkezli hukuk firması Mossack Fonseca'dan alıyor. Bu şirket, kişilere, şirketlere ve aracılara offshore hizmeti veren dünyanın en büyüklerinden bir tanesi.

Uluslararası Araştırmacı Gazeteciler Konsorsiyumu (ICIJ) tarafından bir yıllık bir araştırma ile 11,5 milyon belgenin incelendiği söyleniyor.

Sızıntının 1977'den 2005 yılına kadar olan 38 yılı kapsadığı, 214 binin üzerinde offshore hesabı içerdiği belirtiliyor.

ICIJ HANGİ UNSURLARDAN OLUŞUYOR?
Sızıntının duyulması ile birlikte, araştırmanın kim tarafından yapıldığı da sorgulanmaya başladı.

ICIJ, "derinlemesine araştırma hikayelerinde" işbirliği yapan küresel gazeteci ağı olarak tanımlanıyor. Panama Belgeleri için 76 ülke ve 109 medya kuruluşundan toplam 376 gazetecinin çalıştığı açıklanıyor.

ICIJ 1997 yılında Center for Public Integrity (CPI) isimli kuruluşun bir projesi olarak hayata geçti. CPI'ın kurucusu de eski gazetecilerden Charles Lewis.

Merkezi Washington olan kurum the Guardian, the BBC, Le Monde, the New York Times, the Washington Post gibi gazetelerle çalışıyor.

ICIJ'ı fonlayanlar arasında ise, Adessium Foundation, Open Society Foundations (nam-ı diğer Soros), The Sigrid Rausing Trust, The Ford Foundation, The David and Lucile Packard Foundation, Pew Charitable Trusts ve Waterloo Foundation bulunuyor.

CPI'nın destekçileri arasında da Carnegie Endowment ve Rockefeller bulunuyor.

SIZINTININ HEDEFİ
Sızıntı ortaya çıkınca, ICIJ'la birlikte çalışan medya kuruluşları servis yapmaya başladılar.

Örneğin The Guardian, sızıntıların Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin ve "gizemli çellist" kısmına odaklandı ve Putin'in "servetini" gündeme getirdi.

Sızıntıları yayımlayan organlardan olan Suddeutsche Zeitung ise, belgeleri nasıl yayımladıklarının ipucunu verdi. Gazete, öncelikle BM yaptırımlarını delen isimleri araştırdıklarına dikkat çekti.

Böylece, Panama Belgeleri'nin bir filtreden geçip yayımlanacağı anlaşılıyor. Zaten The Guardian da, "sızan belgelerin çoğu gizli olarak kalacak" diyor.

Wikileaks bu noktaya dikkat çekerek, Twitter'da takipçileri arasında "belgelerin tamamının yayımlanıp yayımlanmaması" anketi başlattı.

Bu nedenle, belgelerin hedefinde, ilginç bir şekilde, bir nedenle ABD'nin hedefinde olan ülkelerin bulunacağı anlaşılıyor: Rusya, Çin, Kore Demokratik Halk Cumhuriyeti, İran, Suriye, Körfez ülkeleri...