Özelleştirme öldürür: 43 kişinin öldüğü köprüye hiç yatırım yapılmadı

İtalya’da 1999 yılında özelleştirilen Autostrade’nin işlettiği Cenova Köprüsü’nün geçen ay çökmesiyle 43 kişi yaşamını yitirmişti. İtalya hükümetince yayımlanan rapor, köprünün güçlendirilmesi için yapılan harcamaların yüzde 98’inin özelleştirme öncesinde, yani 19 yıl önce gerçekleştirildiğini ortaya koydu.

Dış Haberler

İtalya hükümeti 14 Ağustos’ta Cenova’da çöken viyadükle ilgili raporunu dün yayımladı.

Raporda 43 kişinin ölümüne yol açan faciadan otoyolu işleten şirket Autostrade per Italia sorumlu tutuldu. Eski bir kamu işletmesi olan Autostrade per Italia, 1999 yılında otoyolların özelleştirilmesi sırasında Benetton ailesi tarafından satın alınmıştı.

İtalya Ulaştıma Bakanlığı tarafından yayımlanan raporda tüm sorumluluk şirketin üzerine bırakılırken, Autostrade per Italia’nın köprünün güçlendirilmesi için neredeyse hiçbir yatırım yapmadığı belirtildi. Raporda köprüye yapılan yatırımların yüzde 98’inin 1999’daki özelleştirme öncesinde gerçekleştirildiği ortaya konuldu. 

Ulaştırma Bakanlığı’nın raporu şirketin diğer otoyol işletmeleri ruhsatının iptal edilmesi beklentisini de doğurdu. Bakanlık daha önce yaptığı açıklamalarda bu yönde mesajlar vermişti.

Benetton ailesinin sahibi olduğu Atlantia grubuna ait olan Autostrade per Italia, ülkede yaklaşık 3 bin kilometrelik otoyolların işletmesini elinde bulunduruyor. Bu yılın ilk yarısında Atlantia’nın otoyollardan elde ettiği gelir toplam gelirinin yüzde 68’ini oluşturdu. İtalya Ulaştırma Bakanlığı’nın raporunun yayımlanmasının ardından Autostrade per Italia’nın hisselerinde dün öğle saatlerinde binde 7’lik bir düşüş yaşandı.

Öte yandan çöken köprünün yeniden inşasında hükümetin Autostade’nin rol oynamasını istemediği belirtiliyor. Soruşturmayı yöneten savcı da köprünün yeniden inşasına başlamadan önce olay yeri incelemelerinin sonuçlanması için iki ay daha zaman gerektiğini açıkladı.

TÜRKİYE'YE TÜM OTOYOLLARIN GELİRİ KARŞILIĞINDA İŞ TEKLİF ETMİŞTİ

Autostrade per Italia, Türkiye’deki otoyol özelleştirilmeleri sırasında ihalelere katılmıştı. 2012 yılında dönemin Bayındırlık ve İskan Bakanı Faruk Özak, İtalyan Autostrade’nin, "Bana Türkiye’deki tüm otoyolların gelirlerini verin, size İzmit Körfez Köprüsü ve 422 kilometrelik Gebze-İzmir Otoyolu’nu Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle yapayım" önerisi getirdiğini söylemiş, "Ancak, kendilerine tüm otoyol gelirlerini veremeyeceğimizi söyledik. Başka formüller üzerinde de konuşuyoruz" demişti. Gebze-İzmir Otoyolu daha sonra İtalyan Astaldi firmasının ortaklığındaki gruba verilmişti.