‘Yıldırım’ gibi seçim yatırımı

Ankara -İstanbul arası seferlere 2010’da başlaması öngörülen 'Hızlı Tren'in Ankara-Eskişehir seferleri 13 Mart’ta başlıyor.
Perşembe, 12 Şubat 2009 12:24

soL (HABER MERKEZİ) AKP'nin Hızlı Tren Projesi'nin bir bölümü, hızlandırılarak seçim öncesine yetiştirilidi. Başbakan Tayyip Erdoğan'ın açılışını yapacağı Ankara-Eskişehir hızlı treninin adının belirlenmesi için bir anket düzenlendi. "www.tcdd.gov.tr" internet adresinde 6-9 Şubat tarihleri arasında düzenlenen ankete 55 bin kişi katıldı ve en çok önerilen isimler "Yıldırım" ve "Turkuaz" oldu.

Önerilen isimler, sırasıyla, "Yıldırım", "Turkuaz", "Kardelen", "Türk Hızlı Treni", "Türk Yıldızı", "Çelik Kanat" ve "Yüksek Hızlı Tren". TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, en çok önerilen isimlerden oluşan listeyi Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'a sundu.

Seçime kadar yüzde 50 indirim
TCDD Genel Müdürlüğü, hızlı tren bilet ücretinin belirlenmesi için sürdürdüğü çalışmalarda da son aşamaya geldi.

"Olması gereken" bilet ücretini "30 TL'nin üzerinde" olarak belirleyen TCDD, vatandaşların hızlı trene alışması için başlangıçta yüzde 50 indirim uygulama kararı aldı. Promosyonlu bilet uygulamasının süresi belirtilmedi.

Projenin "hızlandırılması", daha önceki tren projelerinde yaşanan kazaları akıllara getirdi.

Tren hızlandırılırsa
22 Temmuz 2004 tarihinde Haydarpaşa-Ankara seferini yapmakta olan hızlandırılmış tren, Sakarya'nın Pamukova ilçesinde 41 kişinin ölmesine neden olmuştu. Beş yıl önce gerçekleşen kaza, TCDD'yi parçalayarak özelleştirmeye hazırlamak üzere yolcu kapasitesi yüksek belli hatları daha kârlı hale getirmeyi hedefleyen "hızlı tren" projesinin, yeterli altyapı yatırımları yapılmadan raylara çıkartılmasının sonucu olmuştu.

Personel azaltılması ve nitelikli personelin kurumdan uzaklaştırılması gibi kazaya zemin hazırlayan diğer uygulamalar da özelleştirme hazırlıklarının bir parçasıydı. Ulaştırma Bakanlığı ve TCDD kendilerine iletilen teknik raporlarda, demiryolu hattının alt ve üstyapısının hızlandırılmış trene uygun olmadığının ve kaza riskinin çok yüksek olduğunun net bir şekilde belirtilmesine rağmen, AKP iktidarı bir "şov" uğruna hızlı tren seferlerini başlatmıştı.

Kaza sonrasında açılan davada, AKP iktidarının ve TCDD yönetiminin ihmalleri göz ardı edilerek, kazanın sorumluluğu iki makiniste yıkılmıştı.