Sahil Güvenlikten şok açıklama: İDO 5 gence yardım etmedi

Kumburgaz sahilinde geçen Pazar günü deniz bisikletiyle açılan ve kaybolan 5 genç hakkında Sahil Güvenlik önemli bir iddiada bulundu. Yenikapı'dan Avşa'ya giden İDO feribotunun kaptanı denizde çırpınan gençleri gördüğü halde yardım etmeyerek sadece Kıyı Emniyeti'ne haber vermekle yetindi.

Kumburgaz sahilinde geçen Pazar günü kiraladıkları deniz bisikletiyle açılan ve kaybolan 5 gençten günlerdir haber yok. İddiaya göre Avşa’dan Yenikapı’ya gelen İDO feribotunun yolcuları gençlerin kaybolduğu gün denizde onları çırpınırken görüp, durumu kaptana iletti. İDO kaptanı ise durumu Kıyı Emniyeti’ne haber verdi. İDO’dan yapılan açıklamada da, “Kaptan, yolcuların yaptığı ihbarı esas alarak, derhal Kıyı Emniyeti’ni, bağlı sektör Marmara’yı 14. Kanal’dan aramış, bulundukları koordinatı ve ihbar edilen olayın mevkiini bildirmiştir, ihbarın alındığının teyidini yapmıştır” dendi.

SOLAS kurallarına uyulmamıştır

Olayın ardından İDO’nun kaybolan çocuklara yardım etmediği iddiaları tartışılırken, Hürriyet'ten Fırat Alkaç'ın haberine göre, Sahil Güvenlik Marmara ve Boğazlar Bölge Komutanlığı yetkilileri farklı bir konuya dikkat çekti. Sahil Güvenlik Komutanlığı yetkilileri İDO yetkililerinin çocukları gördüğü an SOLAS 74 (Denizde Can Güvenliği Uluslararası Sözleşmesi 1974) kurallarına göre müdahale etmesi gerektiğini belirtti. Komutanlık yetkilileri ise "SOLAS kurallarına göre İDO personeli çocukları gördüğü an müdahale etmek zorundadır. Çıkan haberlere göre, deniz üzerinde yardım bekleyen çocuklar görülmüş ve Sahil Güvenlik birimlerine haber verilmiş. İDO feribotları acil müdahale yapmaya müsaittir. Çocukları bırakıp gitmek yerine müdahale etmeliydi. Yapılan ihbarla ilgili araştırmalarımız da devam ediyor" dedi.

SOLAS 74 nedir?
Uluslararası Denizcilik örgütü (IMO) tarafından hazırlanan bu sözleşme, 1974 Denizde Can Güvenliği Uluslararası Sözleşmesi ya da kısaca 'SOLAS 74' olarak biliniyor. Deniz ticaret filosunu ilgilendiren bu sözleşme ile Taraf Devletler denizdeki gemilerin ve malların ve gemideki insanların canlarının güvenliğinin artırılması için yapılan bu Sözleşmeyi ve Eklerini uygulamakla yükümlüdürler. Denizde emniyetli seyir, eğitimli denizci ve çevre kirliliğinin önlenebilmesi için denizcilik kurallarının duyurulması ve uygulanabilmesi Uluslararası Denizcilik Teşkilatı (IMO) nun çalışmalarıyla gerçekleşmektedir.

Denizcilik Federasyonu Başkanı Bülent Temur ise deniz otobüsünün insan kurtarmak için çok elverişli bir araç olmayabileceğini belirterek, “Bu hassas bir konu olay yerinde olmadan tüm detayları bilmeden bir hakim gibi karar vermek doğru olmaz” dedi. Denizciliğin temelinde yardıma ihtiyacı olan her insanı kurtarmanın zorunlu bir durum olduğunu ifade eden Temur, “Bu tip kurtarma durumlarında kaptanın inisiyatifi çok önemlidir. Söz konusu kurtarma koşullarını çok iyi bilmek gerekir” diye konuştu. Solas 74 ile ilgili olarak da bilgi veren Temur, "Solas kuralı denizde canlı kalabilme ve insanların kurtarılması kurallarını açıklar. Türkiye de bunu kabul etmiştir. Uluslararası hukukta Solas’a uymamanın yaptırımları vardır" dedi. Temur, Solas kuralının ihmal edilmesi dahilinde yerel mahkemelerde de cezai bir hükmünün olacağını belirtti.