"Onca para döktük yine beğendiremedik!"

Başbakan, Hızlı Tren Projesini eleştiren sendikaları "dikili taşı olmamakla ve medeniyet projelerini engellemekle" suçladı. Sendikalar ise yeni bir Pamukova faciası endişesini dile getiriyorlar. Ankara-Eskişehir hattının henüz tamamlanmadığı da BTS açıklamasıyla ortaya çıktı!
Cumartesi, 14 Mart 2009 16:50

soL (HABER MERKEZİ) Ankara-İstanbul hızlı tren projesinin ilk etabı olan Ankara-Eskişehir etabı, dün Başbakan Erdoğan'ın katıldığı bir törenle hizmete açıldı. Erdoğan, trenin ik seferinde bir süre makinistlik yaptı, sık sık yolculara anons yaparak trenin ulaştığı hız değerini aktardı. Bu sırada kumanda odasında bulunan eşi Emine Erdoğan, gazetecilere "Hızlı kullanmayı sever" şeklinde 'açıklama yaptı'.

Daha sonra gazetecilere açıklamalar yapan Erdoğan, Cumhuriyetin ilk yıllarından beri demiryollarına yatırım yapılmadığını, AKP iktidarının bu alandaki yatırımları sayesinde halkın yaşam standartlarının yükseldiğini ve daha da yükseleceğini söyledi.

"O sendikalar ülkenin kalkınmasını istemiyor"
Erdoğan, bazı sendikaların hızlı tren ile ilgili endişeli olduklarını açıklamalarının hatırlatılması üğzerine ise, sendikalara ağır suçlamalar yöneltti. "Dediğiniz sendikaların bu ülkede dikili taşları yok. Onların bu ülkede yatırım yapılsın diye bir dertleri de yok. Bu ülkede taş taş üzerine konulsun diye bir şey istemiyorlar" diyen Erdoğan, İstanbul Boğazı'ndaki köprü projelerine karşı çıkılmasını da buna örnek gösterdi.

Erdoğan suçlamalarını, "Onların söylediklerini pek kaale almıyoruz. Biz aklı selim sahibi, vatan için düşünen, millet için düşünen, yaşam standardını yükseltmek için gayret eden olan ne varsa onları masaya yatırıyoruz. Bu ülkenin önüne set çekecek anlayışlarla bir şey yapılacağına inanmıyorum. O dediğimiz zihniyetler şimdi yapacağımız birçok şeyi engellediler. Yatırımları engellediler. Bunlar o gecikmelere rağmen yapılmış yatırımlardır" sözleriyle sürdürdü.

BTS: Hızlı Tren'e değil yanlış uygulanmasına karşıyız
Hızlı tren projesini başından beri izleyerek kamuoyunu projenin ilerleyişi hakkında bilgilendiren tek kurum olan Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası (BTS), kısa süre önce bir açıklama yaparak Başbakan'ı hattın açılışını yapmadan bir kez daha düşünmeye, Ulaştırma Bakanlığı, TCDD, yüklenici firmalar ve projede görüşüne başvurulan bilim insanlarını ise halkı bilgilendirmeye davet etmişti.

Bu açıklamada, BTS'nin kurulduğu günden beri, çağdaş ulaşım sistemlerinin halkın hizmetine konulmasından yana olduğu vurgulanarak, hızlı tren projesi ile ilgili eleştiri nedeniyle sendikanın hızlı tren teknolojisine karşı olduğu gibi bi izlenim yaratılarak kamuoyunun yanıltılmaya çalışıldığı da belirtiliyordu.

BTS'nin ayrıntılı açıklamasında projeye yönelik eleştiriler ise şöyle sıralanıyor:

* Proje plansız ve belirsizliklerle dolu: "Ülkemizin kaderiyle doğrudan ilgili olan bu projede düşünsel bir alt yapı yoktur. Ülkemizde plansızlık ulaşımın her alanına belirleyicidir ve yürütülen faaliyetlere rahatça kılıf yaratabilmek için tercih edilen bir yol olmuştur. Bunun bedelini her yıl bütün yurttaşlarımız vergileriyle 10 bine yakın yurttaşımız ise canlarıyla ödemektedir.

Hızlı Tren Projesi'nin temeli 8 Haziran 2003'te atılırken 5 Aralık 2005 tarihinde hattın bitirilerek Ankara-İstanbul arasında karşılıklı hızlı trenlerin hizmete konulacağı kamuoyuna Başbakan Erdoğan tarafından açıklanmıştı. Sonra açılış tarihleri sırasıyla 29 Ekim 2006, 23 Nisan 2007 ve 2008 ortaları, 2009 başları olarak ertelenmişti. Nihayet projenin sadece Ankara-Eskişehir bölümü, daha tamamlanmadan yerel seçimler öncesinde törenle açılmaktaır. Ankara'dan İstanbul'a hızlı trenin ne zaman varacağı ve maliyetinin ne kadar olacağı ise hala belirsizdir.

* Ankara-Eskişehir hattı tamam değil: "Ankara-Eskişehir hattı söylenenin aksine henüz tamamlanmamıştır. Hızlı tren, Ankara'dan çıkış ve Eskişehir'e giriş esnasında toplam 49 km'lik bölümde eski demiryolunu kullanmaktadır. Dünyanın hiçbir ülkesinde bu şekilde hızlı tren işletmeciliği yapılmamaktadır. Böylece Pamukova benzeri bir maceraya davetiye çıkarıldığını, meydana gelebilecek olumsuzlukların belediyelerin üzerine atıldığını görmekteyiz.

AKP 2007 genel seçimlerinden önce de benzer bir şekilde, kamuoyunu yanıltacak şekilde tamamlanmayan hattı tamamlamış gibi göstermek için test sürüşleri için İtalya'dan 3.5 milyar avroya bir set kiralamış bu set hattaki çalışmaları engellediğinde geri gönderilmiştir.

* Projenin niteliği, trenin hızı sürekli değişti: "160 km/saat hızlık bir rehabilitasyon çalışması olarak öngörülen projede, inşaat başladıktan yapılan değişikliklere ön hazırlıksız olarak proje hızları önce 200 km/saat sonra 250km /saat yükseltilmiştir. Rehabilitasyon ise yerini mevcut hata paralel yeni hızlı tren hattı inşaatına bırakmıştır. Adeta kervan yolda düzülür mantığı projeye hakim olmuştur.

Başlangıçtaki gibi eski demiryolunun rehabilitasyonuyla 150 milyon dolara Ankara-Eskişehir arası 160 Km/saat hızla 1 saat 25 dakikada alınabilecekken, projenin değiştirilmesi sonucunda 1.5 milyar avroluk harcama ile seyahat süresi ancak 1 saat 30 dakikaya indirilebilmiştir.

* Güzergâh Seçimi: "160 km daha kısa olan Ayaş Tüneli nedense "maliyetinin fazla olacağı" gerekçesiyle göz ardı edilmiş, mevcut demiryoluna paralel olan güzergâh tercih edilmiştir.

* Hızlı trenin teknik altyapısı sağlandı mı?: "Hızlı tren setlerinin bakım onarım ünitelerinin durumu, işletme güvenliği birimlerinin oluşumu, hızlı tren işletmeciliğinde görev alacak her türlü personelin eğitim durumu ve hatta bu hızlı tren hattında yük treni işletilip işletilmeyeceği bile halen belirsizliğini korumaktadır.

* İhale usulleri: "Proje bütünlüklü değil kısımlara ayrılarak, her kısım ayrı ayrı olarak altyapı, üstyapı, elektromekanik işler vb.bazen malzemeli bazen malzemesiz olarak ihale edilmiştir. Tatbikat projesi hazırlattırılarak çıkılan ihalelerde birim fiyat teklif alma usulü kullanılmış, sözleşmesi bağlanan bu ihalelerin neredeyse tamama yakını %20 fazlası ile bile tamamlanamayarak ikmal inşaatı ihaleleri yapılmıştır.

* Garların Kapasitesi Yetersiz: "TCDD Yönetimi Ankara'da yapmayı planladığı hızlı tren garına imar izni alabilmek için daha önce reddettiği gar önü katlı kavşak projesini daha sonra onaylamış Ankara Büyükşehir Belediyesi ile bir çeşit rüşvet ilişkisine bile girmiştir. Eskişehir istasyonu inşaatı da belirsizliklerle doludur.

BTS, devlet kurumlarının yanı sıra inşaatta müteahhitlik yapan firmaların, kamuoyu önüne çıkarak bütün işlerin tamamlandığı, işletme güvenliği sağlanarak bu kesimde 250 Km/saat hızla yolcu taşımacılığına başlanabileceği ve vatandaşlarımızın gönül huzuru ile bu treni tercih edebileceklerine ilişkin güvenceyi kamuoyu karşısına çıkarak vermesi gerektiğini söyledi.

Açıklama, "Bu süreç işletilmeden trene binecek yolcuların sorumluluğunun 'hızlandırılmış tren'de olduğu makinistlere yüklenemeyeceğini buradan bir kez daha kamuoyunun bilgisine sunuyoruz" uyarısı ile bitirildi.