İHL'de bile yok: Sınıflardan zikir sesi yükselecek

Ortaokullarda seçmeli olarak okutulacak Kuranıkerim dersinde 6. sınıf öğrencilerine, imam hatip lisesi müfredatında bile olmayan "tarikata bağlı olanlar için Allah'ın adını art arda söyleme" anlamına gelen zikir kavramı öğretilecek.
Cumartesi, 01 Eylül 2012 13:11

Cumhuriyet gazetesinden Sinan Tartanoğlu’nun haberine göre, Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, 4+4+4 yasasının gündeme gelmesi ile başlayan tartışmaların odak noktasını oluşturan temel öğretim ortaokullarında seçmeli, imam hatip ortaokullarında ise zorunlu olarak okutulacak Kuranıkerim ve Hz. peygamberin yaşamı dersleri için öğretim programlarını hazırladı.
Kuranıkerim dersinde “Kuran’ın Kavramlarını Öğreniyorum” başlığı altında 5, 6, 7 ve 8. sınıflarda farklı kavramlar öğretilecek. Buna göre 5. sınıflara “Hamd, Şükür, Rahmet, İhlas”, 6. sınıflara “Dua, Zikir, Tespih, Secde”, 7. sınıflara “Din, İman, Tevhid, İtaat”, 8. sınıflara ise “İslam, Takva, Sabır, Sulh” konuları öğretilecek.

"Tarikatlar da anlatılır"
6. sınıflara verilecek seçmeli Kuranıkerim dersinde “bir tarikata bağlı olanlar için Allah’ın adını artarda söyleme işi” anlamına gelen zikir kavramının “genel hatları ve anlamları ile ele alınacağı” belirtildi. Yani müfredata göre, zikir kavramı sadece sözel olarak anlatılacak. Ancak 10 ve 11 yaşlarındaki çocuklara zikrin sadece kavramsal olarak öğretilebilmesinin mümkün olmadığı kaydediliyor. Akdeniz Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümü öğretim üyesi ilahiyatçı Prof. Dr. Şahin Filiz, Türkiye’de zikir kavramının “Bir tarikatın veya örgütlü bir dinsel kitlenin bağlı bulundukları şeyhi törenlerle anması” anlamına geldiğini belirterek 6. sınıflarda zikrin kavram olarak anlatılmasının mümkün olmadığını söyledi. Filiz, “Çünkü 10 yaşındaki çocuğun zikri kavramsal olarak çözümlemesi mümkün değil. Mutlaka örneği gösterilecek, uygulaması yapılacak. ‘Zikir nedir’ ve ‘Zikir Türkiye’de nasıl yapılır, kimler yapar’ sorularına yanıt aranırken tarikat kavramının da anlatılması gerekir. Öğretmen örneklendirmek zorunda” dedi.

Tarihi ancak liselerde anlatılır
• Zikir kavramı, ister kavram olarak olsun ister uygulamalı olarak olsun, 9-11. sınıf imam hatip lisesi öğrencilerine okutulan Kuranıkerim dersi öğretim programında bile yer almıyor. Kendisi de imam hatip lisesi mezunu olan Prof. Dr. Filiz, “İmam hatip liselerinde bile ‘Zikir nasıl yapılır, zikir nedir’ diye uygulamalı olarak gösterilmez. Hepsi ile ilgili yazılmış kitaplar var. Tarikatlar sadece tarih olarak anlatılırdı. Ama o da liselerde, orta kısımlarda değil” diye konuştu.

Sureler koroyla
• Genel olarak Kuran Arapçasının, ayetlerin ve surelerin ezberletilmesini amaçlayan dersler için “Sureleri usulüne uygun olarak ezberler. Ezberlenen surelerin anlamlarını ana hatları ile açıklar. Anlamını öğrendiği surelerden mesaj ve ilkeler çıkarır. Ezberlenecek surelerin temel mesajlarına vurgu yapılacak ve bunların hayatla ilişkisi kurulacaktır. Sureler ezberlenirken koro halinde her öğrencinin katılımı sağlanacaktır” kuralları belirlendi.

Peygamber şakaları
• Hz. peygamberin yaşamı dersi için ise hazırlanan öğretim programında okutulacak olan “eğlence ve spor” ünitesinin sonunda öğrencinin “Hz. Muhammed’in spora teşvik ettiği ve çeşitli spor dallarında yarışmalar yaptırdığını bilir. Hayatında oyun ve sporun yer aldığını kavrar. Gündelik yaşamında şakalar yaptığını öğrenir. Şaka yaparken dikkat ettiği hususları kavrar. Müzikle ilgili belirlediği ölçüleri kavrar. Eğlence anlayışını kavrar” kazanımlarını elde etmesi öngörüldü.