AKP`nin 2006 yılında çalışmalarını başlattığı 1/25.000 ölçekli Trakya Çevre Düzeni Planı, hedeflenen süreyi 9 ay geçmiş olmasına karşın bitirilemedi. AKP`li valilerin oluşturduğu Trakya Kalkınma Birliği (TRAKAB), muhalif kişi ve kurumları yüzlerce toplantının ardından "ikna" edemeyince, "baskıyla yola getirme" yolunu seçti.
TRAKAB`ın bilim insanlarını konuşturmamaya varan tavrı, bölgede ciddi tepkilere neden olurken TMMOB`un Tekirdağ şubeleri eylem kararı aldı. http://haber.sol.org.tr/mansetler/mansetalt/3287.html
Karşı seslerin yükseldiği ama planın tam içeriğinin ortaya çıkmadığı bu ortamda, soL olarak AKP`nin "kafasındaki" Trakya Planı`nı araştırdık. Ulaştığımız bilgi ve bulgular ile AKP`nin bölgeye dönük somut uygulamalarını da birleştirerek sözde "sır" planı deşifre ediyoruz.
AKP`nin Trakya Planı`nın 4 temel hedefi var:
Trakya Avrupa Birliği ve "dünya" ile ekonomik yönden, kurulacak ulaşım ağlarıyla da coğrafi olarak "bütünleşecek".
Tekirdağ, İstanbul`dan aktarılacak sanayinin yayılma ve genişleme alanı olacak. Bu ildeki halen çarpık ve bölgenin doğal kaynaklarını yok eden sanayi kuruluşları iki katına çıkartılacak.
Edirne-Kırklareli hattı, İstanbul/Tekirdağ sanayisi ile uluslararası tekeller arasında "ulaşım koridoru" görevi üstlenecek. Karayolu, demiryolu, havayolu ve hatta petrol boru hatlarını da içinde barındıracak koridor için bölgenin doğal kaynakları feda edilecek.
Merkezi kamu otoritesi parçalanarak "yerel yönetim-sivil toplum" sosu ilave edilmiş ama özünde uluslarası sermayenin yönetiminde bir Trakya Bölge Kalkınma Ajansı (Trakya-BKA) kurulacak.
Bölge Kalkınma Ajansları`nın (BKA) hukuki zemini 25.1.2006 tarih ve 5449 sayılı yasayla hazırlanmış durumda. Yasanın özünü, kamu yönetiminin ve kalkınmanın "yerelleştirilmesi" adı altında devlet yönetiminin emperyalizme ve uluslararası tekellere bırakılması oluşturuyor.
BKA`lar, bünyelerine yerleştirilecek olan Yatırım Destek Ofisleri sayesinde tekellerin yatırım problemlerini "kısa yoldan" çözecekler. AB-ABD fonları, uluslararası şirketler dahil tüm yabancı kurumlardan "yardım" alabilecek BKA`lar, Kamu İhale Yasası ve Sayıştay denetiminden "muaf" olacaklar. Emperyalist tekellere "doğrudan hizmet" sunacak BKA`lar devlet kurumu olmalarına rağmen, birer şirket gibi özel hukuk içerisinde yer alacaklar.
5449 sayılı yasa ekinde BKA kurulacak yerler arasında "TR21" koduyla Edirne, Kırklareli ve Tekirdağ illerini kapsayan Trakya bölgesi de sayılıyor. Peki niçin, yasal temel hazır olmasına rağmen, TRAKAB`ın ismi değiştirilip BKA`ya dönüştürülmüyor? Bu sorunun cevabı, bölgedeki yerel yönetici ve önderlerin geçen 2 yıla rağmen plana "inandırılamamış" olmasıyla ilgili. Öyle ki bazı AKP`li yerel yöneticiler dahi rantı "başkalarına" kaptırmak istemedikleri için Trakya Planı`na soğuk bakıyorlar.
Öte yandan BKA`ları düzenleyen yasada belediyelerden başka, bölgedeki meslek kuruluşları, kitle örgütleri ve akademik kurumların katılımı öngörülüyor. BKA`ya sadece yasal anlamda değil siyasi olarak da "kazanılması" gereken taraflar için AKP`nin ilan edilmemiş fakat yaklaşık 2 yıldır fiilen yürürlükte olan planları var. Görüldüğü kadarıyla AKP`nin Trakya-BKA`nın "paydaşlarına" dönük politikaları şunlar:
İş ve finans çevreleri (uluslararası tekeller): Yasal, yönetsel ve ekonomik sınırsız imtiyazla birlikte örgütsüz ve çok ucuz işgücü olanağı sunuluyor. Tekelleri cezbetmek için "hükümlü kölelik" seçeneği de hazırlanıyor (http://haber.sol.org.tr/kentgundemleri/683.html ). Gemi taşımacılığında dünya ikincisi olan Meditterenean Shipping Company (MSC), ulaşım sektöründe dünyanın ilk 5`inde yer alan Lloyd Fonds AG gibi tekellerin yanında Avrupa Birliği`nin doğrudan veya dolaylı kuruluşlarıyla da ortak çalışmalar yürütülüyor.
Belediyeler: Muhalif partilere mensup belediyeler "havuç-sopa" ikileminde plana tabi kılınmaya çalışılıyor. Havuç olarak "AB fonları", sopa olarak da bölgede "gelenekselleşmiş" hale getirilen "yolsuzluk operasyonları" kullanılıyor. Bu yıl gerçekleşen Edirne ve Çorlu belediye operasyonları birer "ikna" aracı olurken, Bulgaristan Sınırötesi İşbirliği (BSİ) kapsamında AB`nin fonladığı kimi CHP`li belediyeler de "hizaya sokulmaya" uğraşılıyor. Plana mesafeli duran AKP`li Çerkezköy ve Şarköy belediyeleri, bazı İl Genel Meclisi üyeleri ile Çorlu ve Edirne gibi AKP yönetimlerinin kısa vadede "budanması" hedefleniyor.
Meslek kuruluşları: Ticaret ve Sanayi Odaları, tekellerin taşeronluğuna ve AB fonlarına bağlanıyor. Ziraat Odaları`nın tarımın yıkımı ile birlikte zeminini zaten kaybedeceği hesapları yapılıyor. Diğer meslek kuruluşlarının itirazları ise "susturma"yla karşılanıyor.
Kitle örgütleri: Avrupa Birliği "muhipliği" teşvik ediliyor. Etnik köken-yerel kültür temelli örgütlenmeler AB tarafından özellikle fonlanıyor. Liberal çevrecilik ve "su yaşamdır"cılık gibi yapılar ise planın hedefleri doğrultusunda kullanılabiliyor. "Su Yaşamdır" platformlarının kimi çıkışları Edirne ve Çorlu operasyonlarında "kitle desteği" olarak değerlendirilmişti.
Akademik kuruluşlar: "Yiyene AB fonları ve diğer BSİ olanakları, yemeyene baskı" politikası uygulanıyor. Trakya Üniversitesi`ne karşı "konuşturmama" ve "AB fonlarına mahkum etme" gibi ikili bir yol izlenirken Namık Kemal Üniversitesi yönetimi Ergenekon eklerine vs. dahil edilerek yıpratılmaya çalışılıyor. Kırklareli Üniversitesi de Trakya Planı`na teknik destek (hızlı tren vb.) yönüyle organize ediliyor. O çerçevede üniversitenin rektörlüğüne Prof.Dr. İlhan Kocaarslan`ın atanacağına kesin gözüyle bakılıyor.
AKP`nin Trakya Planı dahilinde ortaya çıkan veya tasarlanan başlıca projeleri ise şöyle sıralanıyor:
Proje Adı
İli/ Bölgesi
İlgili kurum
Durum
Çorlu Lojistik Bölgesi
Tekirdağ
Avrupa ağırlıklı tekeller
Lloyd Fonds gibi şirketlerin finanse ettiği danışmanlar, Eylül-2008`de fizibilite çalışmaları için gelecekler.
Asyaport Limanı
Tekirdağ
Meditterenean Shipping Company
Tekirdağ Valisi ve Maliye Bakanı mevzuat engellerini aşmak için üstün çaba sergilediler. İnşaat yakında başlayacak.
Halkalı-Bulgaristan Hızlı Tren Hattı
Trakya
Avrupa Birliği hibesi
Çevresel Etki Değerlendirme toplantıları yapılıyor. 4 yılda tamamlanacak.
Havsa Lojistik Bölgesi
Edirne
Doğan Grubu
Tanıtım çalışmaları yapılıyor, 2 yıl içinde bitmesi hedefleniyor.
Demirköy TIR geçişleri ve Tekirdağ limanlarına karayolu bağlantısı
Kırklareli - Tekirdağ
Avrupa Birliği
Türkiye hazır, Bulgaristan ile görüşmeler sürüyor. Avrupa Birliği büyük bölümünü fonlayacak.
Trans-Trakya Petrol Boru Hattı
Kırklareli - Edirne
Rus Transneft firması ve diğer batılı ortakları
2006 yılında gündeme geldi. TSK da bu hatta taraftar olmasına karşın AKP, Bakü-Tiflis-Ceyhan`ı tercih etti. Transneft`in alternatif Bulgaristan-Yunanistan güzergahı da çıkmazda olduğu için Trans-Trakya raftan inecek.
Enez Limanı ve Dedeağaç (Yunanistan) bağlantılı feribot seferleri
Edirne
AKP hükümeti
Henüz tasarım aşamasında, Yunanistan ile görüşülecek.
Edirne Havaalanı
Edirne
AKP hükümeti
Tasarım aşamasında olmasına rağmen pek ekonomik bulunmuyor.