Dünyayı Verelim Çocuklara

Merak ve çocuklar

Çocuklarımız merak eder ve soru sorarlar. Özellikle 3-6 yaş arasında doruğa çıkan merakları; onları etraflarında olan biteni gözlemlemeye ve sorular sormaya iter. Ebeveynlerine sordukları “... nedir” sorularıyla “varoluşsal” bir cevap ararlar. Bizler genellikle bu soruları önemsemeyiz ve üstünkörü yanıtlar veririz ya da geçiştiririz. Çocuğun “Zaman nedir?” sorusu “saat nasıl çalışır?” sorusundan farklı ve daha derindir. Sıradan şeylerin nasıl... Devamı için tıklayınız

Ülkemiz için önemli bir süreçten daha geçtik. Nasılsınız diye sorsak, birçoğunuzun “yine olmadı” diye en azından aklından geçireceğine eminiz. Oysa ne de çok umutlanmış, “bu sefer kesin başaracağız” demiştiniz. Olmadı, olamazdı da aslında. Bir taraf cehaletle baki kılarken varlığını, diğer taraf umudunuzu tüketti, biraz da hoyratça. İnsanca yaşanabilir bir dünyaya olan umudunuzu, dünyanın en saf, en doğal isteğini. Gelin bu düzeni değiştirelim, birlikte başlayalım bir yerden diye fısıldasak... Devamı için tıklayınız

 

Matematiksel düşünme becerisinin zor olduğu, zaman zaman özel yetenek gerektirdiği düşünülür. Yüksek karmaşılıktaki sorular için böyle olsa dahi önemli olan matematik ile nasıl tanıştığınız. Matematiğin hayatla olan bağını kavramayı sağlayan ilk adım. 

Mehmet Barış'ın Yazılama Yayınevi'nden çıkan "oyun-eğlence ve matematik" serisi bu başlangıç için iyi birer kaynak özelliğinde. İlköğretimin farklı... Devamı için tıklayınız

Vücudumuzun yaşarken fosilleşen bir parçası olabilir mi? Peki onlarca insan iskeleti nasıl fosilleşmiş? Bize bir şey anlatıyor olabilir mi? Pipetinizi, malanızı ve boya kalemlerinizi hazırlayın önce kazıya sonra laboratuvar gidiyoruz. Hazırsanız eski çağlardaki yaşam yerlerini gezip iskelet, kap kacak arayacağız…

Bir heyecanla bilim insanlarının yolculuğunu takip etmek, veri toplama ve sorgulama süreçlerine dahil olmak ve insanın kökenine dair güncel bilgiler edinmek için bu kitap... Devamı için tıklayınız

Dumanlı adamların evrimden kaçtığını görünce evrimi kendi başına öğrenmek için harekete geçen bir ayıcık biyolog Dr. Seçkin Eroğlu ve yazar Deniz Hasret'in kapısını çalışmış. Darwin kim, nerelere yolculuk etmiş, ne tür canlılar görmüş merak ediyormuş. Dinozorlar çağı ne zamandı, fosilleri mi kalmış bir tek bugüne, kuşlara bakınca dinozor görebilir miyiz diye sormuş durmuş. Ya insanlar, onlar da canlı ise evrilmiş olmalı diye düşünmüş. O vakit insanların geçmişten gelen özellikleri neler... Devamı için tıklayınız

Ayşe Güren, Kaptan Kazım’ın Sağ Yanağı’nda “beraber çıkacağımız yolculukları, dans etmeyi, dostluğu, topluca yapılan yaramazlıkları, birlikte şarkı söylemeyi” anlatmış. Bütün bunlara bahar dair... Baharı karşılamak, baharda tatil hakkını savunmak; ne güzel geliyor değil mi kulağa? İşte Kaptan Kazım da hikayesini okuyan çocuklara ve yetişkinlere iyi ve güzel gelecek, çünkü o umudu ve iyi olanı selamlıyor. 

Sevgili Ayşe Güren, yazmaya nasıl başladınız, biraz kendinizden bahseder... Devamı için tıklayınız

BilimSoL da çıkan şu yazının ardından sünnet üzerine yazmak “farz” oldu. Kinaye’den de anlayacağınız üzere bu konu coğrafyamızda sadece tıbbi açıdan ele alınamayacak kadar mühim bir mesele. Çünkü dini referansla tanımlanan bu işlem coğrafyamızın erkeklerinin bir tür vaftiz töreni gibi, ama acıklı bir tören olduğu kesin.

Mesele tıbbi açıdan bir zorunluluk olmamakla birlikte,... Devamı için tıklayınız

Geçen hafta din eğitiminin çocuğun zihninde ve iç dünyasında nasıl etkiler bırakabileceğini yazmıştık. Kısaca özetlersek: Çocukluk çağı kişiliğin şekillendiği yıllardır. Bu dönemde öğrenilen dini bilgilerin bilinçli bilgilerden çok, çocuğun kişiliğini, kendine, hayata, davranışlarına bakışını etkileyen bilinçaltını şekillendirdiğini söyleyebiliriz. Erişkin olduğunda sorgulayıp bazılarını değiştirse de maalesef iliklerine işlemiş önyargıları silmek mümkün olmaz. Bu nedenle çocuğun... Devamı için tıklayınız

Bir gün 5 yaşındaki çocuğunuz kreşten “Anne sana yalan söylersem cehennemde yanar mıyım” sorusuyla gelebilir. Ne kadar kaçsanız da dinle karşılaşmayı bu toplumda yaşayan her çocuk eninde sonunda tadacaktır. Fakat çevreden gelen bilgiler hem daha kolay kontrol edilebilir hem de bu tür bilgilerin sıklığı ve çocuk üzerindeki etkisi daha düşüktür. Oysa sistematik (okulda verilen) din eğitimi, çocuğun idealize ettiği, her sözünü doğru kabul etme eğiliminde olduğu bir figür (öğretmen) tarafından... Devamı için tıklayınız

Yeni müfredatın gerici içeriği haftalardır yazılıyor, çeşitli etkinliklerde tartışılıyor. Henüz soyutlama yeteneği gelişmemiş ya da gelişmek üzere olan çocuklara içerikten bağımsız din eğitimi verilmesi bile önerilmezken, biz korkutucu, dışlayıcı ve hatta saldırgan bir eğitim biçimini  konuşmak zorunda kalıyoruz. Bu ülkede ebeveyn olmak giderek zorlaşıyor   çünkü  çocukların sağlığı, eğitimi, güvenliği ve geleceği tekinsiz bir sistemin elinde. Ebeveynler bir yandan çocuklarını korumak... Devamı için tıklayınız

Pages