Yüz şeklini etkileyen yaygın genler keşfedildi

Yeni bir çalışma, yüz ve burun biçimini etkileyen yaygın DNA özellikleri keşfetti.

bilimsoL - Mehmet Somel

İnsanda yüz şekli farkları kısmen çevreye adaptasyon, kısmen rastgele genetik etmenlerin sonucu ortaya çıkmış olabilir.

Daha önce yapılan çalışmalar yüz şeklinin yüzde 90 oranında genler tarafından belirlendiği tahmin edilmişti. Ancak ilgili genler şimdiye dek yalnızca Avrupalılarda araştırılmıştı. Nature Communications dergisinde yayımlanan yeni bir çalışma 6000 Latin Amerikalıda bu özellikleri inceledi.

Latin Amerika'nın modern popülasyonlarının, Amerikan yerlisi, Avrupa ve Afrika'dan gelen grupların karışımı olmaları, bu tip genetik çalışmaları kolaylaştırıyor. Bireylerin yüz biçimi verisi ve DNA verisi kullanarak, bu sefer de yüz şekliyle ilgili DNA tipleri (aleller) tarandı. Toplam beş gende, çene, kaş, burun şekli gibi 14 yüz şekli özelliği ile korelasyon gösteren yaygın aleller belirlendi.

Ekip, bu mutasyonların bazılarının dünyanın farklı coğrafyalarında yaşayan insanlar arasında fark gösterdiğini de buldu. Örneğin çene şekliyle ilgili bir alel Afrika'da ve Avrupa'da düşük, Uzak Asya'da yüksek frekanstaydı. Burun şeklini etkileyen bir alel ise Afrika'da düşük, Afrika dışında yüksek frekanstaydı. Ekip daha sonra, çene şeklini etkileyen ve EDAR geninde yer alan alelin etkisini farede inceledi. Genetiği değiştirilmiş farelerde çene yapısının değiştiği belirlendi.

Yazarların düştüğü ilginç bir not, bulunan beş genden üçünün, Neandertallar ve modern insanlar arasında yüksek fark gösteren ve modern insan soyunda pozitif seçilimle değişmiş genler arasında yer alması. Yani bazı yüz şekli özellikleri Neandertallarla ayrıştıktan sonra ya da ayrışma sürecinde pozitif seçilime uğramış olabilir. Bunun sebebi ise belirsiz.