Minecraft ile kimyagerlik yolunda

Teksas Üniversitesi’nde geliştirilen mod ile artık Minecraft dünyasında kimya öğrenmek mümkün.

Yiğit Kocagöz - bilimsoL

Oyun dünyasını takip edenler için Minecraft ismi çok şey ifade edecektir. Markus Persson tarafından ilk test versiyonları 2009’da yayınlanan açık-dünya oyunu Minecraft kısa zamanda tüm dünyada video oyunları konusundaki algıları değiştirdi. Basitten başlayan ancak gittikçe karmaşıklaşan yapısı ve düşük sistem gereksinimleri sayesinde çok geniş bir oyuncu kitlesine erişen oyun aynı zamanda video oyunların yaratıcılığı körelttiğine dair kanıya da ciddi bir karşı-örnek oluşturuyordu. Minecraft evreninde oyuncular diledikleri gibi bina tasarımları yapabiliyor ve bunları başka oyuncularla genişletip büyütebiliyorlar. Kimi oyuncular daha ileri gidip oyun içinde çalışan bilgisayarlar bile inşa etmeye başladılar. Teksas Üniversitesi’nde ise Minecraft evreninin araçları bambaşka bir amaç için düzenleniyor: Öğrencilere temel kimyayı öğretmek.

Kimyager ve oyun tasarımcılarını bir araya getiren projede ekip oyunun kodlarından yararlanarak “Polycraft World” isimli bir oyun modu geliştirdiler. Polycraft World’de oyuncular Mineraft’ta olduğu gibi çevredeki doğal kaynakları toplayarak işe başlıyorlar, ancak daha sonra bu kaynakları kimyasal reaksiyonlar eşliğinde kullanılabilir materyale çevirerek çeşitliliği arttırıyorlar.

Binlerce kimyasaldan yüzlerce polimer üretme imkanı tanıyan ve bunun için de oyunculara 2 bin kadar metot sunan Polyraft World ilk olarak farklı alanlarda eğitim alan 39 üniversite öğrencisi tarafından denendi ve büyük ilgiyle karşılandı. Polycraft World’ün kimya eğitimini farklı ve eğlenceli bir formata sokmanın yanında bir diğer yaptığı da okullarda her an gerçekleştirilemeyecek çeşitli kimyasal reaksiyonlarını bilgisayar ortamında taklit etmesi ve oyunculara kısmen de olsa uygulamalı bilim deneyimi yaşatması.

Geliştirici ekibin aklından geçenler ise çok daha büyük ölçekte. Polycraft World ile hammadde üretimi ve işlenişinin yeni bir anlam kazandığı evrende çoklu oyuncuların varlığı ile kapsamlı bir ekonomi yaratılabilir mi? Ekip ilerde bu soruya yoğunlaşmak istiyor. Kitleler tarafından üretilen ve işlenen maddelerin sanal ortamda kullanımı ve ticareti belki de çeşitli ekonomi modellerinin test edilmesi için uygun şartları yaratabilir. Muhtemelen büyük işlemci gücü bu tip modellemeleri geçmişte oyuncular eşliğinde yapmak mümkün değildi ama hem Minecraft’ın düşük gereksinimleri hem de günümüz teknolojisi artık buna imkan tanıyor. Bu tarz bir deneyin cevaplayacağı (ve beraberinde getireceği) sorular ise sayılamayacak kadar çok.

Yaratıcı zihinlere siberortamda kendilerini çok farklı açılardan geliştirme imkanı tanıyan Minecraft, son yıllarda sunduğu yaratıcı imkanlardan ziyade kapitalist ekonomide bir ‘markaya” dönüştürülmesi, bu marka değeri üzerinden oyuncak ya da kitap türevi ürünler çıkarılması ile gündemde varlığını sürdürmekte. Polycraft World gibi çalışmalar; bağımsız ve kar amacı gütmeyen programcılığı destekleyen yapısı ile ilgilisine Minecraft projesinin ilk, lekelenmemiş günlerini hatırlatıyor.

 

Kaynak haber: University of Texas at Dallas. "Learning chemistry within Minecraft video game." ScienceDaily. ScienceDaily, 15 February 2017. 

İlgili makale: Ronald A. Smaldone, Christina M. Thompson, Monica Evans, Walter Voit. Teaching science through video games. Nature Chemistry, 2016; 9 (2): 97