Hepatit C virüsü ilk defa mikroskopta görüntülendi

Bilim insanları sonunda Hepatit C (ya da VHC) virüsünü elektronik mikroskopta görüntülemeyi başardılar. Virüsün 1990’dan beri biliniyor olmasına rağmen bu bir ilk.

bilimsoL

Çalışmayı yapan ekip Tours kentindeki INSERM araştırma merkezinden. INSERM’in açıklamasına göre 2013 yılında bir ABD’li benzer bir gözlem rapor etmiş, ama sonuçları camiada kabul görmemişti.

Hepatit C üzerine yapılan çalışma Gut dergisinde basıldı:

Hepatit C virüsünü mikroskopta görüntüleyebilmek, virüsü daha iyi tanımak açısından önemli bir gelişme. Virüsün kendisi ise 130-150 milyon insanın hasta olmasının ve yılda yaklaşık 700 bin insanın ölmesinin sebebi.

Virüsler genellikle gözlemlenebilmeleri sayesinde keşfediliyor ve tanımlanıyorlar ancak Hepatit C virüsü bir istisnaydı. Virüsün ilk tanımlandığı 1990’dan bu yana virüs hakkındaki tüm bilgiler moleküler biyoloji sayesinde elde edildi çünkü kimse virüsü mikroskopta görüntülemeyi başaramamıştı.

Sorun, virüsün vücutta basit bir lipid (yağ) parçacığı görüntüsünde bulunmasıydı. Virüs karaciğer dediğimiz fabrikayı bu şekilde işgal ediyor, bu stratejiyle hücrelere kolayca nüfuz ediyor ve bağışıklık sistemini atlatıyor. Bu özellik aynı zamanda Hepatit C virüsünün görsel olarak tespitini de engelliyordu.

INSERM’deki araştırmacı ekibinin başında olan Jean-Christophe Meunier ‘Bu virüs, diğer beyaz lipid kürelerin arasında küçük bir beyaz küreye benziyor’ diyor. ‘Virüs çoğalmak için lipoproteinlerin sentezlenmesi ve organizma içerisinde yağların taşınmasından faydalanarak onların bileşenleriyle yakın bir temas kuruyor.’

Somut olarak, bir lipoprotein sentezlendiğinde virüs yakınına yerleşiyor ve onun bütün bileşenleriyle (fosfolipid ve onların proteinleri) kaynaşıyor. Böylece gerçek bir hibrit viro-lipide dönüşerek saklanıyor. Çok uzun süredir bilinen bu olgu, virüsün hastalarda doğrudan gözlemlenmesini bugüne kadar imkansız kılmıştı. Buna karşılık, bazen lipoproteinlerin kendileri oluşma süreçlerinde kazara viral proteinlerle kaynaşıyorlar, öyle ki bunlar basit bir lipid parçacığıyken bir virüs olduğu zannedilebiliyor.

‘İşte 2013 yılında bir Amerikan araştırma ekibi virüsü görüntülediğini zannettiğinde olan şey tam olarak buydu’ diyor Jean-Christophe Meunier.

Bu sefer ise araştırmacılar bulgularından eminler. Araştırmacılar birçok özel viral protein antikorunu kullanarak sonunda meşhur virolipidik parçacıkları hastaların serumlarında dolanan basit lipoproteinlerden ayırmayı başardılar. Ardından Tours Üniversitesi INSERM laboratuvarındaki elektronik mikroskop platformunda incelediler.

Sonuçlar virüsün vücuttaki ApoB ve ApoE gibi molekülleri taşıdığı yönünde moleküler biyologların daha önceki tahminlerini doğruladı. Virüsün yapısının anlaşılması, buna karşı önleyici ilaçlar geliştirmek için ileride faydalı olabilir.

Kaynak:

İlgili makale: