Tükürükleriyle avlanan hayvanlar: Bukalemunlar

Yapılan bir araştırmaya göre insan tükürüğünden yaklaşık 400 kat daha yoğun olan bukalemun tükürüğü, bu hayvanların kendi ağırlıklarının yüzde 30 fazlası ağırlıktaki avlarını yakalamalarını sağlıyor.

bilimsoL

Bukalemunlar oldukça uzun dilleri ve hızlı yemek yemeleriyle iyi bilinirler. Fakat kurbanlarını avlamakta onlara yardımcı olan kritik bir araçları daha var: Tükürükleri.

Nature Physics’te yayınlanan makaleye göre araştırmacılar kertenkelelerin insanınkinden yaklaşık 400 kat daha yoğun tükürüğe sahip olduğunu bildirdiler. Bilim insanları Chamaeleo calyptratus’un üç farklı türü ile bu bukalemunların avlarından aldıkları toplam 7 tükürük örneğini lama yerleştirdiler. Sonra mukoza yüklenmiş lamları meyilli bir yüzeye koyarak küre şeklindeki çelik bilyeleri bu örneklerin üzerinden yuvarladılar. Her topun hızını yüksek hızlı kameralarla kaydeden ekip, tükürüğün düşen bilyeyi ne kadar yavaşlattığını hesapladı.

Araştırmacılar bu deneyler sonucunda bukalemun tükürüğünün ortalama 0.4 pascal saniyedeki (Pa·s) akışkanlığa sahip olduğunu buldular; bu da insan tükürüğünden yaklaşık 400 kat yoğun olduğu anlamına geliyor. Bu yapışkan tükürük kertenkelelerin sadece dilleri vasıtasıyla, vücut ağırlıklarının yüzde 30’u kadarki avları yakalamasına yardım ediyor.

Bilim insanları, hayvanlar aleminde kullanılan yapışkan tükürükleri görmek için diğer sürüngenlerin ve amfibilerin de dilleri üzerinde araştırmalar yapmaya deva ediyor.

Kaynak: http://www.sciencemag.org/news/2016/06/chameleon-spit-400-times-thicker-...