Ortak ataya adım adım

Sonuçları geçen hafta duyurulan 15 yıllık bir çalışma, maymunlarla insanların ortak atadan geldiklerini doğrular nitelikteydi.

1994’te Etiyopya’da bulunan ve aradan geçen 15 yıl boyunca yeni bulunan örneklerle üzerinde yoğun ve titiz çalışmalar yapılan ardipithecus ramidus fosili, maymunlar ve insanların ortak bir atadan geldiklerini doğrulamasıyla yüzyılın araştırmaları arasındaki yerini şimdiden aldı.

Geçtiğimiz Cuma günü Science dergisinin özel bir sayıyla hakkında yapılan çalışmalara yer verdiği ve Ardi takma adı verilen 4,4 milyon yaşındaki fosil, bulunan en eski insanımsı fosil olmamasına rağmen şimdiye kadar bulunanlar arasında en tama yakını olması dolayısıyla büyük bir önem taşıyor.

Ardi’nin bulunan kafatası, diş, bacak, ayak, kol, el ve kalça kemikleri boyunun yaklaşık 1 metre civarında olduğunu, iki ayak üzerinde yürüyebildiğini ama aynı zamanda ayak başparmaklarının özel yapısı sayesinde ağaçlar üzerinde de gezebildiğini gösteriyor. Özellikle kalça kemiklerinin incelenmesinden bulunan fosilin bir dişi olduğu ortaya çıkıyor.

Araştırma ekibinden C. Owen Lovejoy, Ardi’nin bulunması ve üzerinde yapılan çalışmaları “Bu, evrimsel biyolojide yer alan en önemli tür olabilir” sözleriyle değerlendiriyor. Ardi, ilk insanımsıların neye benzedikleri konusunda sunduğu verilerle Owen Lojejoy’un bu değerlendirmesini doğrular nitelikte.

Yoksa maymunlar mı insandan geldi?
Evrim karşıtı yaratılışçı görüş, evrim teorisini savunanların insanın maymundan geldiğini iddia ettiklerini, ama yıllardır uğraşmalarına rağmen bir türlü aradaki “kayıp halkayı” bulamadıklarını ve bu durumun evrim teorisini çürüttüğünü sürekli olarak öne çıkartıyor.

Ne Charles Darwin ne de sonrasında gelen evrimciler insanın maymundan geldiği yönünde bir iddiaya sahipler. Aksine, bilim insanlarının bu iddiayı bilim dışı olarak nitelendirdikleri biliniyor. Genel kabul gören yaklaşım, insan ve maymunun “ortak bir ata”ya sahip oldukları yönünde bu yüzden “kayıp halka” kavramı evrimciler tarafından şiddetle reddediliyor. Ardi ile ilgili yapılan çalışmaların bulduğu en önemli sonuç, ortak bir atanın kesin olduğunun karşı çıkılamayacak bir çıplaklıkta gözler önüne serilmiş olması.

Ardi’nin ayakları üzerinde durabilmesi, çene yapısında bugünün insanlarıyla benzerlikler düşünüldüğünde bu ortak atanın şimdiye kadar tahmin edilenden çok daha fazla maymun yerine insanımsılara benzediği ortaya çıkartıyor. Çalışmayı yorumlayan birçok bilim insanı, yaratılışçılarla dalga da geçerek “insanlar maymundan değil, maymunlar insandan gelmiş” yorumunda bulunuyor.

(soL - Haber Merkezi)