Çok hücreli yaşam ne zaman başladı?

Nature dergisinde yayınlanan bir araştırmada bahsedilen fosiller, çok hücreli yaşamın başlangıcını 1.5 milyar yıl daha önceye çekiyor.

Şimdiye değin, geleneksel bilgilerimiz bize, yaklaşık 600 milyon yıl evvel gerçekleşen büyük bir biyolojik çeşitlilik dalgası olan Kambriyen patlamasına kadar gezegenimize tek hücreli yaşamın hakim olduğunu söylüyordu. Karmaşık yaşam formları büyük bir hızla bu noktadan itibaren ortaya çıkmaya başlamış, meydana gelen evrim ağacının dallarından birine de kendi türümüz homo sapiens yerleşmişti.

Batı Afrika ülkelerinden Gabon'da araştırmalar yapan bilim insanlarının bulduğu 250'den fazla tür, Kambriyen patlamasının tarihini, çalışmalarda bulunan Poitiers Üniversitesi araştırmacılarından, paleontolog Abdürrezzak El Albani'ye göre "Uzun zamandır savunulduğu gibi çok hücreli karmaşık yaşamın kökeni artık 600 milyon önceye değil, çok daha geriye, 2.1 milyar yıl önceye" götürüyor.

Koloniler halinde yaşadığı düşünülen bu yeni organizmalar, karmaşıklığa ilerlemenin çok daha kısa bir sürede başladığını gösteriyor. Farklı biçimleri var ve boyları 1 ila 12 cm arasında değişiyor.

Albani'ye göre bu fosil canlılar, başka bir evrimsel eşiği, bilinen diğer organimazlardan çok daha önce aşmış olmalı. Basit bakterilerden farklı olarak, hücreleri kendi kromozomlarını, yani yaşamın genetik imzasını taşıyan ve koruyan zarla kaplı çekirdeklere sahip.

Jeokimyasal analizlerin bu organizmaların düşük oksijenli sularda yaşadığına işaret etmesi araştırmacıların, tek hücreli yaşamdan çok hücreli yaşama sıçrarken oksijenin önemli bir katalizör olduğu tezini kuvvetlendiriyor.

(soL - Haber Merkezi)